Wanneer kiezen voor rebranding en hoe gaat het in zijn werk?

Kan de huisstijl van jouw bedrijf wel een opfrisser gebruiken, of ga je jouw bedrijf op een andere markt focussen? Dan kan rebranding nog wel eens een goed idee voor jouw bedrijf zijn! Maar wanneer gebruik je nou eigenlijk rebranding en wat houd het precies in? Wij hebben het hieronder voor je op een rijtje gezet, dus lees gauw verder!

Wat is rebranding?

Rebranding is een marketingactiviteit waarbij de look en feel van het merk worden gewijzigd. Dit gebeurt meestal om te beïnvloeden hoe een merk wordt waargenomen in de hoofden van de consumenten en andere belanghebbenden.

Wanneer kies je voor rebranding?

Rebrading vind plaats wanneer een bedrijf zijn logo, slogan, visie, doelgroep of markt veranderd om een nieuwe merkidentiteit op te bouwen. Het helpt merken om nieuwe doelgroepen aan te spreken en relevant te blijven. Er zijn veel redenen waarom een bedrijf voor rebranding kan kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een fusie tussen twee bedrijven, maar ook het betreden van een nieuwe markt voor een organisatie. Soms vindt er een incident plaats waarna een organisatie haar imago graag wil verbeteren. Ook kan een organisatie zich gaan richten op een ander type klant, waar andere branding bij past.

Soms is het ook gewoon een geval van verfrissing. In dit geval is het vooral het verbeteren van de verbinding met klanten.

Stappen van branding

Er zijn zes branding stappen:

  • Brand audit
  • Content audit
  • Marktonderzoek
  • Concurrentieonderzoek
  • Doelgroep analyse
  • Creëren van visuele basis, de huisstijl

Het is belangrijk om deze stappen te doorlopen voor een goede branding van het merk.

Branding uitbesteden

Dit klinkt als veel werk en dat is ook zeker waar. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die je kunnen helpen bij de branding of rebranding van jouw merk. Twijfel dus niet om dit uit te besteden, je zult op deze manier je merk het beste op de kaart zetten.

Je kunt daarbij ook kiezen voor een bedrijf dat alles in huis heeft. Ga bijvoorbeeld voor een bedrijf dat ook videoproducties doet. Je kunt hier dan na rebranding nog een mooie bedrijfsfilm laten maken, om jouw bedrijf en het nieuwe merk goed uit te lichten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *